Představ si, že chceš odjet za dva měsíce do Itálie, v pátek 12. července, někdy kolem páté z Pardubic (z Prahy o kousek dřív a z Brna o kousek DÝL).
Ceny uváděné v článku jsou tedy ukázkou letních cen při plánování dva měsíce dopředu.
EDIT září 24: Článek se zkušenostmi z cesty tady!
Poznámka 1: Článek není pro rychlo hledače nejlevnějších letenek, ale pro milce pomalého cestování, ideálně na kolejích. Co člověka motivuje k cestování vlakem jsem už psal v článku Vlakem do Španělska.
Poznámka 2: Podobně pokud preferuješ autobusovou přepravu, zvaž autobusy od Žlutého a nic víc nečti. Do Itálie jezdí:
Tento příspěvek si můžeš i poslechnout přímo z přehrávače vedle. Je i na Spotify, Apple Podcasts, Deezer, Podchaser, či Google Podcasts, nebo třeba YouTube.
Pro plánování je vhodné nepoužívat idos (sem tam překvapí špatným datem příjezdu vlaku, což následně umožňuje vytvářet ve skutečnosti nenavazující spojení), ale vyhledávač německých železnic, případně rakouských. Rakouské spoje jdou pak kupovat (jak jízdenky, tak místenky) na e-shopu.
Informace jsem vytáhl z oficiálních stránek kolem Global Passu. Tady jsou některé varianty Interrailu:
Informace jsem opět vytáhl ze stránek Interrailu. Tady jsou některé varianty omezené pouze na území Itálie:
Vyplatí se Interrail při cestě vlakem do Itálie? Mrkneme na to.

Dá se najít spoj do Benátek (spoj Vídeň Benátky jezdí jen v červenci), ale z nějakého důvodu nejde (zatím?) koupit.
Poznámka: Jako namlsání se na Benátky může posloužit Honzův článek z birdies (primárně zaměřený na cestování s dětmi, ale spousta tipů je samozřejmě obecného charakteru).
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [Kč] |
|---|---|---|---|---|
| Pardubice | 17:41 | Vídeň Hbf | 20:49 | 329 |
| Vídeň Hbf | 21:39 | Venezia Santa Lucia | 11:03 | spoj se nedal v době psaní článku rezervovat |
Cena za spoj Pardubice - Vídeň je nižší než obvykle (tuším kolem 700 Kč). Pravděpodobně dáno včasným nákupem.
Pojďme tedy na jistotu. Trasa Pardubice Vídeň je stejná, ale pak se vydáme na západ do Curychu. Tímhle spojem jsem už jel, ale v opačném směru, když jsme se vraceli ze Španělska vlakem do Pardubic. Ve Švýcarsku si vypni data (není tam zrušený roaming).
Švýcarskem při pozorování malebných scenérií jen proletíme a na oběd se už v Miláně můžeš zakousnout do cotoletta alla milanese (italskej řízek, pokud jím nebudeš přejedenej z vlaku 😀).
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [Kč] | místenka (pro Interrail) [EUR] |
|---|---|---|---|---|---|
| Pardubice | 17:41 | Vídeň Hbf | 20:49 | 329 | při koupi před appku CD v cenně |
| Vídeň Hbf | 23:28 | Zürich HB | 8:20 | 49 EUR (cca 1200 Kč) | 16 EUR (cca 400 Kč) |
| Zürich HB | 8:33 nebo 9:33 | Milano (Milán) | 11:50 || 12:50 | 83 EUR | 13 EUR (320 Kč) |
Cena za cestu je přibližně 140 EUR (3500 Kč). Když by stála cesta zpět stejné peníze, tak jsme “v tom” za 7000 Kč, což vyjde levněji, než 4 denní Interrail (7000 Kč + místenky: 2*720 = 8440 Kč).
Je tedy varianta, kdy se Interrail koupený bez slevy pro cestování vlakem do Itálie vyplatí?
Hej, to jsou zvídavé otázky. Abych odpověděl, mrkneme na spoje a ceny přesunů vlakem po Itálii. Mimo to se aspoň dozvíš, jak se přemisťovat vlakem po Itálii.
Příjezdem do Milána se nám otevírá celá italská železniční síť. Včetně rychlovlaků, které můžeš směle využít. Přece jen, z Milána do Reggio Calabria (úplně dole naproti Sicílii) je to kolem 1300 km autem.
Modré čáry jsou rychlovlaky, které se v Itálii řítí rychlostí až 250 km/h. Tmavě zelené jsou běžné meziměstské vlaky a světle zelené jsou vlaky regionální.
Pro získání přehledu o italské železniční síti můžeš prostudovat následující obrázek, který je ze stránek italiarail.com. Na plánování spojení využij přímo web trenitalia, kde se také jízdenky dají koupit.

Uvádím jen 2-3 spoje, ale vždy jich jede víc. Jen pro představu časů a cen.
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [EUR] | místenka (pro Interrail) [EUR] |
|---|---|---|---|---|---|
| Milano (Milán) | 14:10 | Firenze (Florencie) | 16:04 | 43,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 17:10 | Firenze (Florencie) | 19:04 | 36,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 20:10 | Firenze (Florencie) | 22:04 | 39,9 | 15 |
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [EUR] | místenka (pro Interrail) [EUR] |
|---|---|---|---|---|---|
| Milano (Milán) | 14:30 | Roma Termini (Řím) | 17:40 | 67,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 15:00 | Roma Termini (Řím) | 18:10 | 44,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 20:10 | Roma Termini (Řím) | 23:49 | 57,9 | 15 |
Jestli sis šetřil(a), aby ses podíval(a) vlakem do Pompejí, dřív než piloti z pitomých rozkazů (část textu songu Obelisk od Myšíka), pak tě bude zajímat tahle tabulka:
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [EUR] | místenka (pro Interrail) [EUR] |
|---|---|---|---|---|---|
| Milano (Milán) | 14:10 | Napoli (Neapol) | 17:49 | 71,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 17:10 | Napoli (Neapol) | 20:50 | 62,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 20:10 | Napoli (Neapol) | 23:49 | 57,9 | 10 |
Kdo četl Příběh spořádané rodiny, ten chce do Bari, to je jasný. Tak schválně jestli najdeš v přístavu kotvící Podvraťačku.
Na téhle cestě se dá poprvé (ze spojů uvedených pro přesuny vlakem po Itálii) využít nočních vlaků. Ušetříš za ubytko a ráno budeš v destinaci.
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [EUR] | místenka (pro Interrail) [EUR] |
|---|---|---|---|---|---|
| Milano (Milán) | 14:35 | Bari | 21:30 | 85,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 21:15 | Bari | 7:00 | 69 | 15 |
Když budeš spěchat, můžeš jet zase po té druhé hodině a najít si ubytko (nebo stihnout poslení trajekt v Mesině). Levnějším, a asi smysluplnějším, řešením je si dát zavazadla v Miláně na nádraží do úschovny a do Regio Calabria se vypravit až nočním rychlovlakem.
| z | čas odjezdu | do | čas příjezdu | cena [EUR] | místenka (pro Interrail) [EUR] |
|---|---|---|---|---|---|
| Milano (Milán) | 14:30 | Regio Calabria | 23:09 | 62,9 | 15 |
| Milano (Milán) | 16:10 | Regio Calabria | 21:13 | 73,9 | v appce se mi nezobarazuje, možná vyprodaný |
| Milano (Milán) | 21:20 | Regio Calabria | 8:11 | 108,9 | 15 |
Po příjezdu do Regio Calabria skoč na trajekt a za 30 minut budeš v Mesině na Sicílii (cena do 4 EUR).
Když nechytíš žádnou slevu, spíš ne.
Záleží ale, jak cestu pojmeš. Pokud se chceš z Milána ještě ten den přesunout třeba do Florencie/Říma, pak jsme na jízdenkách na 7000 Kč + 2*900 = 8800 Kč. Nejlevnější evropský Interrail je za 7000 Kč + místenky. Tady to bude šul nul.
Když pojedeš úplně na jih, zase to nestihneš za 4 dny a budeš muset volit 5 denní Interrail.
Na druhou stranu. dovolím si hádat, že ceny jízdenek budou s blížícím se létem spíš růst. Interrailem si ceny fixneš. Zase se ale může stát, že vlaky budou vybookované a nepodaří se ti koupit si místenku.
S Interrailem získáš také více klidu - když ti nějaké spoj pláchne, přicházíš u těch dalších jen o ceny místenek, ne celých jízdenek.
Každý máme jinak namíchané potřeby. Někdo chce jistotu, jiného naopak příliš jistoty dusí. Plánuj tedy v souladu se sebou.
Tak jo. Teď už “jen” plán převést do praxe. 🤪 Ciao!
EDIT září 24: Článek se zkušenostmi z cesty tady!

Chodíš s košem dvakrát týdně a přemýšlíš, zda by to nešlo dělat jinak?
Přesně takhle jsem to měl 7 let nazpět.
Dneska chodím s košem 1x za 2 měsíce a přitom mě to nestojí žádný extra úsilí navíc.
Zapiš se do beletristického e-mailového kurzu Domácnost bez odpadu. Každých 14 dní jeden příběh o Karlově cestě za nulou odpadu.
