Poslední dva roky mi tříhodinový let do Španělska přišel jako sex se záměrem udělat se co nejrychleji. Letos v srpnu jsem na to šel tedy jinak. Vydali jsme se do Španělska vlakem.
Jak dojet z Pardubic vlakem do Španělska? Jak se přemisťovat vlakem po Španělsku? Vyplatí se to? Jak hledat spoje, jak… čti dál.
Nebo raději vlakem do jižní Itálie? Či do Švédska?
Tento příspěvek si můžeš i poslechnout přímo z přehrávače vedle. Je i na Spotify, Apple Podcasts, Deezer, Podchaser, či Google Podcasts, nebo třeba YouTube.
Nápad na podobnou cestu nosím v hlavě dva roky. Někdy v květnu jsem narazil na 50% slevu na otevřenou evropskou jízdenku s platností jednoho měsíce. Vzal jsem to jako znamení.
Baví mě dělat věci jinak a cesta vlakem z Pardubic do Španělska do této kategorie rozhodně spadá (ano, koloběžka mě z podobných "blbin" nevyléčila). Chtěl jsem dobrodrůžo. Nové zkušenosti, zpomalení. Prožít tu vzdálenost, ne tři hodiny koukat na mraky. Vidět, jak se mění krajina, projet Alpy a Pyreneje, pozorovat lidi. Ověřit si, jestli ve Švýcarsku jezdí vlaky fakt tak na čas - o tom později.
Kromě výše zmíněných důvodů také několik dalších a ještě se budu navážet do busu a auta:
Kromě toho, že je cesta vlakem časově náročnější, vyžaduje také nepoměrně více plánování. Pokud zvažuješ, že by sis také někam vyrazil vlakem, tak v následující kapitole budeš z poskytnutých informací chrochtat blahem (není zač!).
Dostat se do Španělska po železnici není úplně jednoduché. Obzvláště pak, plánuje-li se cesta měsíc předem a jede se v srpnu - asi nejhorším možném měsíci na cestování po Evropě (jenže nařízená dovolená nařizuje).
Pokud cestu do Girony porovnám třeba se Splitem (přímý vlak - ačkoliv Tomáš Hajzler nemá moc pozitivní zkušenost) nebo Římem (jeden přestup ve Vídni, bez mé nebo něčí zkušenosti), při cestě rychlovlaky se přesedá nejméně 4 krát a trvá cca 24 hodin.
Rychlovlaky sice jezdí rychle, ale spojují zpravidla velkoměsta, která však (narozdíl od regionálních vlaků) nesledují pomyslnou přímou trasu. Proto časový rozdíl při využití regionálních vlaků není tak velký (cca 6 hodin navíc), jen se zvyšuje počet přestupů (cca 12 vlaků). Finanční úspora je však značná, protože rychlovlaky ve Francii a Španělsku mají povinné rezervace míst a především v srpnu při plánování měsíc předem bývají často obsazená. A měsíc předem navíc ani není možné rezervaci na španělský vlak udělat - k tomu se ještě dostanu.
Máš rád/a cizí neštěstí? 🌶️ Pak je México mágico pro tebe!
Po zakoupení Global Passu od Interrailu je dobré si stáhnout aplikaci Eurail/Interrail Rail Planner, se kterou se dají plánovat spojení, zjišťovat, zda jsou na dané vlaky potřeba rezervace a v neposlední řadě se také prokazovat průvodčím QR kódem.
QR kód je jeden po celou cestu a pod ním se jen objevují (dle aktuálního času) odjezdové a příjezdové stanice. Průvodčímu se tedy po načtení QR kódu jen zobrazuje, zda je Global Pass platný. Někteří průvodčí se i dívali, zda jsme měli spoj v aplikaci uveden.
Poznámka: V úsecích s pomalými daty aplikace "nekonečně" dlouho načítá QR kód. Pokud se však telefon přepne do režimu letadla, pak se QR kód zobrazí okamžitě.
Pro vyhledávání spojů na cestách je aplikace dobrá, ale pro naplánování cesty je lepší využít prohlížeč a možnost mít vedle sebe více otevřených záložek. Nedoporučuji idos, s ním se dá lehce spálit. Když nepoužívat idos, co tedy?
Nejen pro plánování cesty vlakem do Španělska doporučuji používat vyhledávač německých železnic. Pro španělské vlaky fungoval dokonce lépe, než domácí Renfe. Stáhnul jsem si i aplikaci DB Navigator, kterou jsem používal právě v průběhu cesty.
V německém vyhledávači se dají vypínat rychlovlaky, dají se nastavovat minimální časy mezi přestupy a spousta dalšího. Dá se tak poměrně pohodlně naplánovat z jednoho místa celá cesta. Největší problém je ovšem v rezervacích. Ty jdou vyškrtnout, čímž se ovšem cesta natahuje. Výsledek byl u nás tedy kompromisem mezi časem a cenou za rezervace.
Vlakem do Španělska bez idosu! Ze začátku jsem pro hledání používal náš idos, který u nás funguje dobře. Po zadání Pardubice - Barcelona sice spojení našel, ale u jednoho vlaku v Rakousku uváděl čas příjezdu o dvě hodiny dřív, než odpovídalo skutečnosti. Tím pádem idos plánoval navazující spoje bez ohledu na to, že vlak měl skutečný příjezd až po odjezdu přípoje😀
Tady jsem se hned na začátku spálil. Našel jsem si noční vlak z Vídně do Mnichova, zarezervoval si v něm přes Interrail (platí se poplatek 4 € za rezervaci - přes ČD ale rezervaci udělat nešlo, stejně tak přes OBB) dvě sedadla a plánoval dál. Následně jsem zjistil, že se další den bez rezervace nehneme přes Francii.
Rezervace byla samozřejmě nevratná. Postupoval jsem tedy obráceně a úplně opustil cestu přes Paříž, kterou jsem původně plánoval. Namísto toho jsem zvolil cestu přes Švýcarsko, která je co se rezervací týče, rozhodně ekonomičtější a přestupů ve Švýcarsku se bát netřeba. Navíc výhledy z oken jsou dechberoucí.
Tím, že jsem celé plánování nechal až na červenec, nešla učinit rezervace na rychlovlak Lyon-Barcelona. Ta je docela klíčová, protože regionálními vlaky (kterými jsme nakonec jeli), se cesta natahuje a vzniká zde také nutnost přespat někde po cestě.
Zmíněný rychlovlak vypravovalo španělské Renfe - což je naprosto zásadní! Španělé totiž nepodporují online rezervace. To se ještě dá obejít přes Interrail, ale Španělé trvají na zaslání fyzického dokladu o rezervaci poštou. Z toho důvodu cestující nutí k rezervování sedadel minimálně 6 týdnů před odjezdem vlaku!
Itinerář cesty vlakem do Španělska (29. 7. 2022) vypadal následovně:
| od | čas odjezdu | do | čas příjezdu | délka jízdy (dle jízdního řádu) | cena rezervace (za osobu) | 
|---|---|---|---|---|---|
| Pardubice | 14:09 | Praha | 15:22 | 1:13 | 35 Kč (nepovinná) | 
| Praha | 16:25 | Berlin Suedkreuz | 20:35 | 4:10 | 75 Kč (nepovinná) | 
| Berlin Suedkreuz | 21:35 | Frankfurt (Main) Hbf | 02:11 | 4:36 | 75 Kč (nepovinná) | 
| Frankfurt (Main) Hbf | 02:45 | Basel Sbb | 6:20 | 3:35 | - | 
| Basel Sbb | 06:25 | Bern | 7:26 | 1:01 | - | 
| Bern | 7:34 | Geneve | 9:18 | 1:44 | - | 
| Geneve | 11:30 | Lyon Part Dieu | 13:24 | 1:54 | - | 
| Lyon Part Dieu | 15:20 | Valence Ville | 16:32 | 1:12 | - | 
| Valence Ville | 18:13 | Valence Tgv Rhone-Alpes Sud | 18:20 | 0:07 | - | 
| Valence Tgv Rhone-Alpes Sud | 19:27 | Nimes | 20:11 | 0:44 | 10 €(povinná); airbnb v Nimes | 
| Nimes | 12:14 | Port-Bou | 15:45 | 3:31 | - | 
Poslední řádek ukazuje spoj, kterým jsme měli dojet do španělského Port-Bou (v neděli 31. 7. 2022). Skončil však v Perpignanu. Proč, to se dozvíš v další kapitole. Kvůli tomu pokračování cesty vypadalo takto:
| Nimes | 12:14 | Perpignan | 14:48 | - | |
|---|---|---|---|---|---|
| Perpignan | 15:55 | Cerbere | 16:31 | 0:36 | - | 
| Cerbere | 18:04 | Port-Bou | 18:08 | 0:08 | - | 
| Port-Bou | 18:39 | Girona | 19:42 | 1:03 | - | 
Cesta zpět byla o poznání splavnější, protože jsme si u přepážky pár dní po příjezdu udělali rezervace sedadel na AVE (rychlovlak) Girona-Lyon (pamatuješ, jak jsem říkal, že to nejde online?) a odpustili si tak několik regionálních vlaků ve Francii.
Itinerář cesty vlakem do Čech (25. 8. 2022) vypadal takto:
| od | čas odjezdu | do | čas příjezdu | délka jízdy (dle jízdního řádu) | cena rezervace (za osobu) | 
|---|---|---|---|---|---|
| Girona | 8:56 | Lyon Part Dieu | 13:22 | 4:26 | 27 € (povinná, ovšem první třída, protože ve 2. už nebylo místo) | 
| Lyon Part Dieu | 14:38 | Geneve | 16:35 | 1:57 | - | 
| Geneve | 16:42 | Zuerich Hb | 19:28 | 2:46 | - | 
| Zuerich Hb | 21:40 | Wien Hbf | 6:34 | 8:54 | 12 EU (povinná) | 
| Wien Hbf | 8:10 | Hranice na Moravě | 10:30 | 2:20 | 75 Kč (nepovinná) | 
| Hranice na Moravě | 11:31 | Pardubice | 13:43 | 2:12 | 75 Kč (nepovinná) | 
Poznámka (srpen 2023): napsal jsem nový článek ohledně cestování rychlovlaky po Španělsku.
Interrail funguje ve všech spojích od Renfe a dále Renfe Cercanías, což jsou příměstské vlaky. V Katalánsku se Cercanías jmenují Rodalies, ale je to to samé. Renfe aplikaci jsem si sice nainstaloval, ale na nic nepoužil. Zato aplikace Renfe Cercanias a Rodalies de Catalunya jsem používal hojně - dají se v nich hledat vlaková spojení, na která jiné vyhledávače nedosáhnou.

U Cercanías jsme při používání Interrail narazili na problém: většina turniketů čte jen lístky s magnetickými pásky. QR kódy četly turnikety jen na nádraží Barcelona-Sans. Museli jsme tak pokaždé kontaktovat obsluhu/sekuriťáky. Ti buď zmáčkli nějaké zázračné tlačítko a turniket se otevřel, nebo nám dali lístek s magnetickým páskem, který turniket spapal a pustil nás. Několikrát jsme volali na informace a někdo nám turniket otevřel na dálku. Jednou se ovšem stalo, že nám neotevřel nikdo.
V Baskicku operuje Renfe, ale jen mezi Vitorií a Bilbaem a dále mezi Vitorií a San Sebastiánem. Existují ale další tratě - mezi San Sebastiánem a Bilbaem, kde fungují příměstské vlaky euskotren, na které ovšem Interrail neplatí. Je třeba si obstarat kartu Barik, která je platná i pro metro v Bilbau a obecně hromadnou dopravu v Bilbau a San-Sebastiánu. Karta Barik stojí 3 €, ale vrátí se za dvě, tři jízdy. Navíc na ni může cestovat více osob současně (stačí přiložit k turniketu tolikrát, kolik osob jede). Dobíjet lze přes mobilní telefon s NFC.
Nová vlaková spojení a cesty přináším i v Mlsném zpravodaji, kde poctivě kurátoruju obsah. Přidej se, je to zadarmo, jednou za měsíc a není to nuda.
Interrail jízdenku s neomezenou platností 30 dní jsme kupovali v květnu, kdy se prodávala se slevou 50 %. I tak vyšel na 344 € (cca 8500 Kč na jednoho). Se všemi rezervacemi vyšlo tedy měsíční cestování vlakem na 10500 Kč za osobu. Kromě dvou přejezdů autobusem a cestování kolem Bilbaa s kartou Barik (+2000 Kč osoba) nám Interrail pokryl všechny cesty. Celkem za cestování na osobu tedy 12500 Kč.
Upřímně, je mi jedno, jestli byla cesta dražší, nebo levnější než letadlo či jiné formy dopravy. Já chtěl jet vlakem, jak už jsem psal výše 🙂
Nicméně pro ty, co mají rádi čísla: loni jsme letěli v srpnu letadlem z Pardubic do Alicante, odkud jsme se přesouvali do Valencie a přilehlého okolí. Jen letenka s nízkonákladovkou (letěli jsme jen s příručáky) byla za 6700 Kč. Jen půjčení auta na 7 dní vyšlo na 10000 Kč. Dále tam byly nějaké cesty vlakem (dohromady za 1200 Kč). Loňské náklady na cestování tak vyšly na 12300 Kč za osobu. Teď jsme byli na cestách 28 dní, loni jen 14, tedy polovinu.
Kdybychom jeli autem, najeli bychom asi 4800 km (počítám jen přesuny, ne menší výlety v místě) -> 48 (stovek km) x 7 (průměrná žravost našeho mazlika na dálnici) x 45 (cena za litr benzinu), dostáváme se na částku 15000 Kč za benzín (nicméně pro oba), bez dálničních poplatků, pojištění, parkovného, atd.
Cena jízdenky se tedy na první pohled může zdát přemrštěná, ale záleží na jejím dalším využití v cílové destinaci a trochu plánování, protože Interrail nabízí různé varianty jízdenek (k datu psaní článku), které jsou zajímavé i bez 50% slevy:
Tak tuhle SMSku jsem si nepřečetl a během mrknutí oka přišel o 300 Kč kreditu. Hurá, kdybych neměl kredit...!
Vitejte ve Svycarsku. Do CR a EU volate za 35,00 Kc/min, hovory prijimate za 18,00 Kc/min, SMS za 9,60 Kc, MMS za 16,60 Kc. Pripojeni na internet stoji 75,00 Kc/MB (uctujeme ho po 10 kB). Mate zapnutou sluzbu Data roaming limit. Pro volani do CR pouzijte predvolbu +420, napr. Zakaznicke centrum: +420738333333. Uvedene ceny jsou s DPH.
Ve Švýcarsku se za fyzické potřeby platí a ne málo. Basilej a Bern za 2 CHF (cca 50 Kč). Curych dokonce 2,5 CHF. Do toho se nedá platit kartou. V Curychu však stačí popojít před nádraží, kde jsou veřejné záchody za 1 CHF a platit kartou se dá. Místní si navíc předávají dveře.
Zpoždění byla, ale největší problémem byly zádrhely ve Francii - viz dále.
Víkend 30. - 31.7.2022 se ve Francii na železnici stávkovalo. Samozřejmě jsme to nevěděli. Dozvěděli jsme se to až ve vlaku Nimes - Port-Bou. Už na nástupišti nám bylo divné, že je vlak psán jen do Perpignanu (číslo vlaku sedělo).
Během cesty jsem googlil a zjistil, že většina rychlovlaků na trati je zrušena a regionální vlaky končí v Perpignanu. Autobusy samozřejmě vybookované, blablacar taky. Takže co? Další ubytko ve Francii? Veronika už cítila Španělsko ve vzduchu (vzývá španělštinu a španělskou kulturu za současného odporu k francouzštině) a byla ochotna čehokoliv, jen nestrávit další noc ve Francii.
Hledal jsem možnosti. Našel jsem courák, který jel po pobřeží do Cerbere - poslední vsi před první španělskou vsí (Port-Bou), asi kilometr vzdušnou čarou. V mapy.cz byla dokonce značená turistická trasa, dlouhá asi 3 km, jen s kopcem mezi Francií a Španělskem. Alík pochod odhadoval na hodinu. Mě se teda moc nechtělo, bylo teplo a hlavně šlo o princip! Chtěli jsme dojet vlakem do Španělska, od kterého nás dělil 1 km vzdušnou čarou! Ale Veronika se možnosti chytila a už se jí nemínila vzdát.
Po příjezdu do Cerbere jsem se jen tak ze zvyku podíval na odjezdovou tabuli a našel informaci, že španělská strana vysílá kvůli stávkám mimořádný vlak, jen kvůli spojení Cerbere - Port-Bou. Měl jet za hodinu. Jelikož Cerbere leží u moře, takové čekání se našinci dá docela dobře snášet (viz fotka vpravo). A hodinová trasa přes kopec se smrskla na 8 minut jízdy vlakem, převážně tunelem.
Já si tak splnil sen - dojel jsem vlakem do Španělska! A děkuji Veronice, že se železnice nezalekla a šla do toho se mnou!😋
Co se vypravit vlakem vlakem do Itálie? Nebo vlakem po Španělsku? Nebo raději na sever do Švédska?

Chodíš s košem dvakrát týdně a přemýšlíš, zda by to nešlo dělat jinak?
Přesně takhle jsem to měl 7 let nazpět.
Dneska chodím s košem 1x za 2 měsíce a přitom mě to nestojí žádný extra úsilí navíc.
Zapiš se do beletristického e-mailového kurzu Domácnost bez odpadu. Každých 14 dní jeden příběh o Karlově cestě za nulou odpadu.
