Jak na cestování vlakem po Španělsku
O rychlovlacích ve Španělsku koluje legenda, že jsou dražší než letadlo. Už dva roky to není pravda. Vlaky jsou navíc pohodlné a minimálně na trase Barcelona-Madrid je v nich cestování mnohem rychlejší, než při překonávání stejné vzdálenosti letadlem. Pojďme se tedy projet vlakem po Španělsku!
Jak se přesouvat vlakem po Španělsku jsem už nastínil loni, kdy jsme se s Veronikou vydali do Španělska vlakem. Tenhle článek jde však mnohem více do hloubky. Tím, že jsme letos neměli Interrail, se podíváme i na rychlovlaky, kupování jízdenek, atd.
Poznámka: letos jsme nejeli do Španělska vlakem. Tím, že jsme se chtěli podívat do Galície (nejzápadnější část nad Portugalskem), by jízda trvala už fakt dlouho a Interrail navíc trochu podražil. Ceny letenek přímo do Galície byly astronomické, stejně tak do Madridu. Nejlépe vyšlo doletět do Barcelony a dojet pak do Galície rychlovlakem.
Tento příspěvek si můžeš i poslechnout přímo z přehrávače vedle. Je i na Spotify, Apple Podcasts, Deezer, Podchaser, Podcast Addict, či Google Podcasts, nebo třeba YouTube.
Nebo si tento a každý nový díl poslechni hned teď!
Typy vlaků ve Španělsku
Kolem velkých měst (Madrid, Barcelona, Valencie) fungují tzn. cercanías, což je síť příměstských vlaků. Jsou levné, dá se s nimi jezdit jak po městě tak přilehlém okolí (do cca 100 km). Jízdní řády se sice dají najít i v Google Maps, ale mnohem přesnější jsou mobilní aplikace: Renfe Cercanias a Rodalies de Catalunya.
Další skupinou jsou regionální vlaky (na mapě šedé), které jsou docela levné a dá se s nimi dostat i do menších městeček napříč Španělskem.
Avant (Media distancia) je označení vlaků, které jezdí mezi velkými městy a žene se rychlostí až 250 km/h. Jezdí například mezi Madridem a Ourense.
Vzhledem k značené rozlehlosti Španělska jsou však nejzajímavější právě rychlovlaky (na mapě růžovou barvou). Už jen proto, že Španělsko má hned po Číně nejrozsáhlejší síť rychlovlaků.
(Rychlo)vlakem po Španělsku
Jak je vidět z mapy železničního spojení výše, síť rychlovlaků tvoří čtyři větve, které se spojují v Madridu. Přímým rychlovlakem se tak nedá jet například z Alicante do Barcelony, ale musí se přestoupit v Madridu, nebo jet regionálním vlakem po pobřeží přes Valencii a Tarragonu.
Pozor na Madrid! Má pro rychlovlaky dvě nádraží! Jedním z nich je Atocha, druhým Chamartín. Spojuje je i cercanía a jízdenka mezi nimi je v ceně jízdenky rychlovlaku. Cesta mezi nimi trvá čtvrt hodiny. Což je sakra dlouhých 15 minut, když 30 minut před odjezdem zjistíš, že máš odjezd z toho druhého – ověřeno životem. Vlak jsme stihli, ale nastupovali jsme jako úplně poslední z 600 cestujících (to je výkon i na mañánovce).
Druhé největší nádraží v zemi je Barcelona-Sants, kde podobné zmatky jako v Madridu nehrozí.
Provozovatelé španělských rychlovlaků
Národním dopravcem na železnici je ve Španělsku Renfe, které provozovalo až do roku 2021 AVE (Alta VElocidad), které běžně jezdí rychlostí 300 km/h. AVE je pro španěle za desítky let fungování obecné označení pro rychlovlak, stejně jako u nás třeba hovorové Birell pro jakékoliv nealko pivo. Renfe mělo do zmíněného roku monopol a také vysoce nastavené ceny. Jenže v roce 2021 “vletěl” na španělské koleje francouzský provozovatel Ouigo. Renfe v témže roce zareagovalo svými levnějšími rychlovlaky Avlo (AVE Low Cost) a rok na to dorazil ještě italský provozovatel Iryo.
Nejen, že Renfe založilo dceřiné Avlo, také srazilo ceny AVE. Tím pádem se dá dostat mezi největšími Španělskými městy mnohdy rychleji, než při cestování letadlem. Například trasa Barcelona Madrid trvá 2,5 hodiny. Let samotný bude samozřejmě chvilka, ale dostat se v obou velkoměstech na letiště trvá. Vlakem přitom dorazíš přímo do centra (Madrid – Atocha) nebo blízko centra (Barcelona Sants). AVE také jezdí na trase Barcelona – Lyon, kterou jsme absolvovali loni během návratu z Girony do Pardubic. Za 4,5 hodiny se tak dostaneš prakticky na hranice se Švýcarskem.
Avlo jezdí mezi Madridem a Figueres, Valencií a Zaragozou.
Ouigo je dvojpodlažní a jezdí zatím jen (v době psaní článku) na trase Madrid – Barcelona.
Iryo jezdí v době psaní článku z Madridu do Barcelony, Valencie, Sevilli, Málagy a Alicante.
Kromě článku “Vlakem po Španělsku…” čtenáři také s oblibou čtou:
Vyhledávání jízdenek
Jak ale najít všechny spoje? Každý provozovatel má vlastní vyhledávač… naštěstí existuje mezinárodní vyhledávač Trainline, kde jsou všechny ve Španělsku operující vlakové společnosti. Ve vyhledávači jdou i koupit lístky. Místenky jsou v ceně.
Pozor na velké kufry! V ceně jízdenky jsou u některých společností jen příruční zavazadla. Za větší se platí.
Nástup do vlaku
Na nádraží rozhodně nechoď na poslední chvíli. Jsou většinou rozlehlá a hlavně jsou nástupiště pro rychlovlaky oddělena od běžných bezpečnostní kontrolou. Ta je mírnější než třeba na letišti, ale i tak zabere čekání ve frontě dost času. Kontrolují se jen zavazadla, voda v lahvi projde. Půl hodinu bych bral jako minimum, ve špičkových časech i hodinu.
Nástupiště se ve Španělsku řekne vía. Na některých informačních tabulích se střídají odjezdy (salidas) a příjezdy (llegadas).
Na jízdence je uvedeno číslo vagónu (coche) a číslo sedadla (plaza nebo asiento). Ve vlaku je tohle číslo napsané na stěně. Okénko je značeno symbolem, nebo je tam připsané “V” jako ventana, okno.
Ve vlacích je většinou Wi-Fi a jsou dostupné i elektrické zásuvky pro každé sedadlo (zkušenost s AVE, Ouigo a Avant). Než se vlak rozjede, můžeš si čekání zkrátit čtením s nadsázkou psaného článku o španělské obsesi vše zabalit.
Vlaky jezdí kupodivu na čas nebo se zpožděním do pár minutek. Našinec bude překvapen.
Ceny ve špičce (srpen)
odkud | kam | km po silnici | čas autem [h] | čas vlakem [h] | naše cena [Kč] | Kč/km | vlak |
---|---|---|---|---|---|---|---|
Barcelona-Sants | Madrid-Atocha | 700 | 6,75 | 2,5 | 840 | 1,2 | Ouigo |
Madrid-Chamartín | Santiago de Compostela | 600 | 5,75 | 4 | 1800 | 3 | Renfe Avant |
Santiago de Compostela | Barcelona-Sants | 1100 | 11,25 | 7,5 | 1800 | 1,6 | Renfe Avant a AVE |
Další jízdenky jsme v Galícii kupovali přímo u přepážky a samozřejmě jsem si je neschoval.
Jen pro srovnání ceny jízdenek: cena za km na trase Pardubice – Praha: 104 km, 195 Kč vychází na 1,9 Kč za kilometr. Když se podíváš do tabulky, tak uvidíš, že rychlovlaky ve Španělsku oproti českým vlakům drahé nejsou. V jednom případě tomu tak není a je mi trochu záhadou, proč jsme lístky kupovali tak draze… asi jsme šli po lepším čase…
Pro úplnost: autobusy
Ve Španělsku samozřejmě jezdí hodně autobusů. Ve většině případů se jedná o společnost Alsa. V Galícii však namísto Alsa operuje Monbus.
Za zchlazením do Španěl
V Madridu nebo Andalusii je samozřejmě v srpnu vražedně. Ne však na severu Španělska jak můžeš vidět v téhle mapce. Sever Španělska může být i o 20 stupňů chladnější. Platí to i pro moře: teplota Atlantského oceánu se šplhá v srpnu na galicijském pobřeží do příjemných 19 stupňů, na mnoha místech do 17.