Vzkazy z bezobalů bez obalu
Během sběru dat pro článek Je bezobal dražší? Konec spekulacím! jsem bezobaly také oslovil s možností zanechání vzkazu. Kvůli značné délce zmíněného článku jsem tyto výsledky nezpracovával a nechal si je na později. A teď přišel správný čas. Co tedy vzkazují obchody, kde se nakupuje bez obalu, nakupujícím, ještě nenakupujícím a dalším bezobalům? Čti dál a dozvíš se!
Poslední změna: 26. 6. 2022
Tento příspěvek si můžeš i poslechnout přímo z přehrávače vedle, nebo na Spotify, Apple Podcasts, Deezer, Podchaser, Podcast Addict, či Google Podcasts.
8 typických vzkazů pro nenakupující bez obalu
Průnik z nejčastějších odpovědí:
- Nejčastějším důvodem je samozřejmě minimalizace produkovaného odpadu.
- Nejde o dokonalost. Redukce odpadu je cesta, na které se člověk bude neustále něco učit. A jako skoro na vše, i na bezodpadový způsob života lze nasadit Paretovo pravidlo: můžeš zredukovat 80 % odpadu při 20 % úsilí, namísto snažení se o dokonalost.
- Lokálnost je také častým argumentem pro nakupování bez obalu. Na bezobal jsou často také napojeny produkty pocházejících od malých lokálních výrobců a farmářů.
- Prvotní ostych z návštěvy bezobalu. Toho se lze jednoduše zbavit po přečtení článku nebo shlédnutí videa, kde se dozvíš, jak se v bezobalu nakupuje.
- Je možné koupit jakékoliv množství, jen na zkoušku.
- Sociální přesah. Prodavače se můžete vyptávat na původ potraviny, zda nechce do sortimentu zařadit něco nového…
- Zpomalení.
- Nakupování bio potravin. Alespoň těch, co jíš nejčastěji.
Nejzajímavější vzkazy od bezobalových obchodů najdeš také níže v info-grafice.
Co obchody vzkazují nakupujícím?
Nejčastějšími vzkazy pro nakupující je poděkování za přízeň, za komunitu, která se kolem obchůdků vytváří, atmosféru v obchůdcích a společnou radost. Z většiny odpovědí bezobalů vyzařuje nadšení a radost, že společně s nakupujícími mohou Zemi ušetřit od alespoň trochy odpadu.
Bezobaly dále často odpovídaly, aby se nakupující nebáli být aktivní v komunikaci:
- S obsluhou, pokud v sortimentu něco postrádají.
- S okolím – chtějí, aby nakupující mluvili o svých zkušenostech s bezobalovým nakupováním.
5 vzkazů od bezobalů bezobalům
Vzkazy pro další bezobaly by se daly shrnout do následujících 5 kategorií:
- Volání po větším propojení bezobalů (ať už s obchody v okolí, tak na republikové úrovni).
- Společnost nás potřebuje jako protipól proti nadnárodním korporacím. K tomu bych dodal: jen o tom (společnost) ještě možná neví.
- Nevzdávejte to! Držte se!
- Jsme na jedné lodi, společně šetříme přírodu, přispíváme k systémové změně!
- Pomáhejme lokálním eko/bio výrobcům, motivujme k prodeji a edukaci nakupujících, aby se lokální eko/bio produkty staly dostupnějšími.